„Jde o vůbec nejprodávanější díla za celou historii firmy Automobilist, která oživují nezapomenutelné momenty, slavné závody a legendární automobily celé motoristické historie. Grafické zpracování vozu Ferrari 250 GTO, snad nejikoničtějšího auta v historii Ferrari, patří mezi naše největší chlouby a jsme rádi, že teď bude mít šanci doputovat k dalším třem tisícovkám fanoušků,“ říká CEO Automobilist Pavel Turek. 

Chcete koupit 250 GTO? Teprve až vás schválí pan Ferrari

Vůz Ferrari 250 GTO se vyráběl mezi roky 1962 a 1964 jako homologační model pro seriál závodů Gran Turismo skupiny 3. O pohon se staral třílitrový dvanáctiválec, přičemž označení 250 se vztahovalo k objemu každého z válců v kubických centimetrech a GTO značilo „Gran Turismo Omologato“.

Za krátkou dobu výroby sjelo z pásů pouhých 36 exemplářů (33 první série z let 1962–1963 a tři s upravenou karoserií druhé série z roku 1964, která se podobala té z Ferrari 250 LM; inovovanou karoserii dostaly v roce 1964 ještě tři vozy první série).

Nové 250 GTO se v době svého vzniku prodávaly za osmnáct tisíc tehdejších amerických dolarů (v přepočtu na dnešní měnu přes 150 tisíc dolarů) a každého z kupujících musel osobně schválit Enzo Ferrari. Ikonický vůz je dnes velice ceněnou sběratelskou perlou, jejíž aukční ceny opakovaně boří rekordy nejdražších automobilů planety. Ten poslední je z června roku 2018 – model 250 GTO z roku 1963 se vydražil za 70 milionů dolarů.

Časopis Sports Car International v roce 2004 umístil 250 GTO na osmé místo žebříčku nejlepších sportovních aut šedesátých let a nominoval ho na titul nejlepšího sportovního vozu všech dob. Podle časopisu Motor Trend Classic jde o nejskvělejší Ferrari všech dob a Popular Mechanics jej považuje za „nejvíc vzrušující automobil historie“.

Dva legendární závody a slavná jména motorsportu

Limitovaná edice velkoformátových tisků společnosti Automobilist se týká tří různých závodních vozů Ferrari 250 GTO. Ten modrožlutý se startovním číslem 112 se účastnil řady slavných podniků své doby. V roce 1964 skončil devátý v jednom z nejdrsnějších vytrvalostních závodů Targa Florio. Za volantem seděl Ulf Norinder, na jehož švédský původ odkazovalo dvoubarevné lakování karoserie.

Velkou stopu zanechaly tyto ikonické vozy Ferrari také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Dominanci v ročníku 1962 připomíná červený vůz se startovním číslem 19, který ve své třídě vyhrál a celkově skončil druhý. Za volantem se střídali Belgičan Pierre Noblet a Francouz Jean Guichet, jenž se spolujezdcem Italem Ninem Vaccarellou proslul celkovým vítězstvím v tomto závodu o dva roky později s vozem Ferrari 275 P. 

Limitovanou sběratelskou edici grafických tisků doplňuje zelený vůz se startovním číslem 20, který řídilo duo slavných závodníků nejen Formule 1 – Brit Innes Ireland a Američan Masten Gregory. Ti bohužel museli po patnácti hodinách kvůli závadě v elektroinstalaci ze závodu odstoupit. 

Nová edice vzniká – stejně jako ta původní – v limitovaném počtu tisíc kusů a prodejní cena začíná na částce 121 amerických dolarů. Plakáty s čísly 1 až 10, 250 a 1000 přitom budou k prodeji v takzvaném Collector's Corner, což je kategorie na webu Automobilist, kde lze koupit díla s unikátním pořadím, a tedy vyšší sběratelskou hodnotou. Jejich cena se mění v závislosti na pořadovém čísle edice.

Více o Automobilist

Automobilist tvoří tým kreativních umělců a digitálních řemeslníků, kteří jsou v první řadě automobilovými nadšenci. Baví je oživovat ikonické motoristické okamžiky a za pomocí nejmodernějších technologií vytvářet umělecká díla, která mají svůj příběh a duši. Hnacím motorem Automobilist je partnerství s legendárními značkami a osobnostmi, jako jsou například Ferrari, McLaren, Maserati, organizátor závodů Formule 1 sir Jackie Stewart, David Coulthard, Mick Doohan a mnoho dalších. Automobilist dnes své umělecké výtvory prodává zákazníkům v osmdesáti zemích světa. Hlavní vizí zakladatelů je totiž vytvořit platformu pro všechny automobilové fanoušky, kteří na jednom místě najdou vše, co s motorismem souvisí.